måndag 7 november 2011

Sveriges Gran Canyon?

Jag var hem till mina föräldrar i helgen och passade då på att åka förbi Marranäsvältan, (som är en Nipa), för att se om den vuxit ytterligare nått i år.
Den har uppstått av att det är en grundvattenström under Marranäsvältan som hela tiden har tagit med sig sand och annat ut till älven. Den har under åren skapat en rännil som är minst 160 meter lång och 30 meter djup med branta sandkanter. Den växer hela tiden och kommer så småningom även att ta med sig vägen som går förbi.
Jag var även ner i botten denna gång, då mitt sällskap som jag hade med mig helt plötsligt hade passat på att gå ner då jag var och bytte objektiv. Måste nog såhär i efterhand säga att det var bra att bli nerlurad, det var många år sen jag var ner och det är fantastiskt fint.
Jag kom även på varför jag inte varit ner på några år. Att gå upp igen är inte lika smärtfritt som att gå ner för mina "kontorsråtteben". Men upp kom jag tillslut, även om mitt flåsande sa mig att det inte skulle skada att fara ut och springa lite oftare:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar