måndag 30 september 2013

Harjakt med stövare.

Nu har jag varit med om nått nytt - harjakt. Vi hade turen att få följa med några kompisar till Christian, som kommer söderifrån, som har stövare. Här släpper Åke ena deras hund i hopp om att hon ska få upp ett spår.
Första dagen avslutades efter flera timmar med spänning, med hjälp av Susannes duktiga hund Mandylike`s Xtra.
Andra dagen började lite halvtrögt. Lite fika han vi med men efter en stund fick Mandylike`s Xtra upp vittringen och började att driva. Jag har ju innan trott att hunden springer ganska nära, eller hack i häl, på haren...men så fel jag haft. Den kan ju vara långt efter...säkert i alla fall tio minuter efter, så jag har insett att det är svårt,riktigt svårt att veta när haren eventuellt korsar eller springer en bit efter vägen.
Här står jag på pass å väntar på att kanske få se haren...
Men det blev tillslut, efter att haren lurat oss många gånger, Christian och Xtra som avslutade dagen.

1 kommentar:

  1. Nu har du upplevt spänningen. Väntan och pulsen som stiger inom Dig. Härligt Maria!

    SvaraRadera