torsdag 26 april 2012

Vackra mäktiga rovdjuren!

I helgen blev det även ett fantastiskt intressant stopp för att titta/fota rovdjur. Så ja, alla bilderna här är fotade på djur i hägn...men inte mindre vackra och mäktiga är dom för det:) Här ovan är det en Persisk Leopard som ville visa att det minsann inte finns några hål i tänderna här inte:) Det finns idag ca 1000-1300 vilda djur kvar.
Även Snöleopard fanns där. Helt otroligt fina katter, med en otroligt lång och grov svans. En kul sak att veta om dom är att dom inte kan ryta som andra katter. Det finns nu ca 4-7000 exemplar kvar i det vilda.
Jaa ni, det var dom här jag ville stanna till för. Som jag sagt tidigare så hoppas jag ju på att någon gång kunna åka till Svalbard och få fota en vild Isbjörn. Men tillsvidare så får jag fota dom i hägn...och säga vad man vill om djurparker etc. men på ett sätt är det väldigt bra att dom finns, så att vi alla får möjligheten att få se såna här vackra rovdjur. Och kanske vi öppnar våra ögon och inser att vi inte kan bete oss hur som helst om vi vill ha djuren kvar, att vi inte hugga ner all skog och smälta all is mm... Det finns nu ca 20-25 000 isbjörnar kvar, varav ca40% finns i Kanada.
Dom har helt otroligt härliga fötter!...Visst håller ni med?:)
Här har ni djuret som gjorde det absolut största intrycket på mig! Världens största kattdjur, den Sibiriska tigern, eller Amurtiger som den egentligen heter. Vi hade turen att få komma dom här katterna riktigt nära...så nära att den lyckades slemma på min kameralins:) Det är en helt otrolig känsla att bara vara ett nät ifrån en tiger som kan väga över 350kg och vara över 4 m lång! Jag har nog inte riktigt smält känslan än, men den var helt otrolig kan jag lova!!!:)
Här ligger en av killarna och vilar maten...När dom ligger såhär så är det svårt att tro att dom är tio gånger starkare än en människa...nästan så man blir sugen på att gå in och se om den vill bli kliad på magen som katterna här hemma:) Tyvärr finns det bara ca 330-430 Amurtigrar kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar