lördag 31 augusti 2013

Första jaktdagen med egna bössan

Så var den här...söndag den 25 augusti - jaktpremier på fågel. Som många av er vet så har jag ju tagit jägarexamen i sommar, och köpt mig en alldeles egen tikka kombi, som jag i första hand tänkte jaga just fågel med.
Och har man då turen att bo såhär så kan man ju kolla efter både skogshöns och sjöfågel på samma sväng:) Och jo, jag vet att många av er nog tycker det är ganska konstigt att jag ska ut i skogen och skjuta djur, jag som bara brukar fota dom. Men jag har ju alltid sagt att om man nu ska äta djur så tycker jag att man även ska kunna skjuta dom själv...och inte bara gå in på ICA och låtsas som att man inte vet vad det är man äter. Och djuren som varit ute i skogen har i alla fall haft ett mycket bättre liv än dom som är uppfödda för att slaktas och fraktas till Sverige, för att sen säljas på affär. SÅ, nu har jag predikat klart...nu till baka till min första jaktdag som jag tänkte att det här blogginlägget skulle handla om...
Det var en helt otroligt varm dag,jag som var lite snuvig svettades floder vill jag lova...så lite vatten var väldigt välkommet:)
Vi gick en bra bit, men så helt plötsligt fick vi syn på dom...det var några knipor som simmade runt inne i viken. Vi smög fram och la oss på mage, jag laddade bössan och tog stöd mot ryggsäcken. KABOOM!! Å miss, dom dök... dom var för långt borta... Så helt plötsligt så dök det upp en knipa på betydligt bättre skjutavstånd, jag skyndade mig att ladda om...å pang!! Träff!! (så ni som inte vill se döda djur sluta läs nu, å skrolla inte ner)
Jag sköt mitt första vilt...Efter lite jobb med Christians "norrlänska apporteringshund" (som är ett flöte med en otrolig massa krokar på ett kastspö) så fick vi tillslut iland knipan. Bra slut på första jaktdagen. Och knipan, den kommer att bli en gryta någon dag framöver...

1 kommentar:

  1. Roligt att läsa om din första jaktdag. Lyckat att du första dagen får fälla ett byte.
    Jag håller med Dig. Folk skriker om jakten och dödandet, men är de vegetarianer? Åh nej, äta kan de!
    Ha det gott. Jag tänker fortfarande på att stanna till när jag far upp. Jag kommer sannolikt att åka upp mer ensam under hösten, eftersom Bosse jagar älg mest varje helg. Ha det gott/brita

    SvaraRadera