tisdag 24 juli 2012

Svansele Vildmarkscenter

Nu har jag äntligen semester och är i stugan. Eftersom att solen och värmen lyser med sin frånvaro får man hitta på annat att göra än att bli en grillad köttbit...så i Söndags bestämde vi oss för att åka till Svansele vildmarkscenter utanför Norsjö och titta. Och ja, jag vet att bilderna inte är dom bästa, och har rödstick, men ni får i alla fall se lite:) Tyvärr fick man inte fota med blixt där inne.
Inne på vildmarkscentret har dom ca 650 olika djur uppstoppade i sina miljöer...jag måste säga att många av dom var helt otroliga montage.
Jag menar, titta till exempel på dom här...ganska talande va?
Och även dom här två var helt otroligt fint gjorda, i action...
En hel del småfåglar fanns det oxå...men man fick titta noga så man inte missade nån då belysningen var i mörkaste laget och dom större däggdjuren lätt kan ta över... (i alla fall min syn)
Det här var nog det montage jag tror jag gillade bäst. Det är tre björnar runt en båt, och just den här björnen står i båten och funderar på vad man ska göra med den lilla lilla sorken som står där nere och försöker spela tuff, i all rädsla för att bli uppäten antar jag...
Även ett rum med fångstredskap och gevär finns det. Riktigt intressant att se hur fällor och annat kan/kunde se ut... Så...Har ni aldrig varit i Svansele och är intresserade så är det absolut värt ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar